Cechy programu magazynowego FBA (Fulfillment by Amazon)

Dziś opowiemy o tym, co wyróżnia platformę Amazon na tle innych (oprócz ogromnego rocznego obrotu i stażu w handlu online) i czyni go atrakcyjnym dla milionów przedsiębiorców z całego świata. Porozmawiamy o programie Fulfillment by Amazon (FBA). Wiele pytań i wątpliwości, powstałych przed uruchomieniem biznesu na Amazon znika, gdy tylko staje się jasne, czym jest FBA.

 

Trochę statystyki

  1. Ponad 2 000 000 osób korzysta z platformy Amazon w celu sprzedaży swoich towarów;
  2. Sprzedaż osób trzecich (tzn. nie samego Amazonа) stanowi ponad 45% rocznej sprzedaży (marzec 2015);
  3. W 2014 roku na Amazon przez osoby trzecie sprzedano ponad 1 mld jednostek towarów;
  4. W 2014 roku liczba sprzedawców korzystających z magazynowego programu FBA wzrosła do 65%;
  5. Na Amazon swoje produkty sprzedają przedsiębiorcy z 185 krajów świata, reprezentując 480 000 miast w różnych częściach planety (na wrzesień 2014 roku).

Statystyki wzrostu liczby sprzedawców potwierdza ciągłe, wysokie zainteresowanie tą płatformą. Dużą rolę w tym wzroście odegrał program Fulfillment by Amazon.

 

Czym jest Fulfillment by Amazon

Często w karcie produktu na Amazon, obok nazwy sprzedawcy, można zobaczyć napis „Fulfilled by Amazon”. Oznacza to, że dany sprzedawca wykorzystuje dodatkowe usługi, znacznie ułatwiające mu życie. Są również bonusy dla kupujących u sprzedawców FBA. Na produkty biorące udział w programie FBA obowiązują specjalne warunki dostawy. Jako przykład, darmowa dostawa przy zamówieniu na kwotę od $35.

Przykład produktu, który jest sprzedawany z magazynu programu FBA

 

FBA – to specjalny płatny serwis dla sprzedawców, który pozwala korzystać z magazynów Amazon. Ten program można wybrać dla jednego, dwóch, kilku lub wszystkich produktów ze swojego asortymentu. Wybrane przez Ciebie produkty będą przechowywane na ultranowoczesnych magazynach na tych samych półkach, na których Amazon magazynuje własne towary.

Zautomatyzowane magazyny programu Fulfillment by Amazon.
Maksimum automatyzacji, minimum personelu.

 

Takie magazyny (109 centrów) znajdują się już w 33 stanach (dane na początek 2018) i ich liczba stale rośnie. To pozwala firmie ograniczyć czas i koszt dostawy. Oprócz magazynowania usługa zapewnia oznakowanie, dostawę towarów konsumentom, zwrot towaru, który nie spodobał się klientowi. Dostawa odbywa się własną flotą transportu lądowego lub z udziałem usług UPS i FedEx. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie dostawy za pomocą dronów i to całkiem realny projekt, jak futurystycznie by to nie brzmiało.

 

Jak działa Fulfillment by Amazon

Schemat działania jest bardzo prosty. Można zamówić dostawę z Chin, od wybranego dostawcy, bezpośrednio na magazyn programu Fulfillment by Amazon. Po tym trzeba będzie poprosić dostawcę, aby oznaczył towar specjalnymi naklejkami, które dostarczą ci narzędzia (FBA Labeled Inventory). One pomogą rozpoznać Twój produkt i przyjąć do magazynu.

Schemat pracy magazynowego serwisu Amazon – Fulfillment by Amazon (FBA)

 

Magazyny Amazon działają jak zegarek: wszystkie procesy są zautomatyzowane, utrata towaru jest wykluczona. Sam towar oraz komórki, gdzie jest on przechowywany, oznaczone są specjalnymi kodami. Mimo powierzchni regałów, każdy towar jest bardzo szybko znajdowany. Pozostaje Ci tylko monitorować ilość produktów w swoim profilu sprzedawcy i w miarę sprzedaży, uzupełniać magazyn nowymi partiami.

Twoją częścią pracy pozostają: wypełnienie karty towaru, regulacja polityki cenowej, promocje towaru z wykorzystaniem narzędzi marketingowych Amazon i odpowiedzi na pytania potencjalnych nabywców. Wszystkie zamówienia Amazon dostarczy samodzielnie, zdejmując z Ciebie cały, związany z tym ból głowy. Masz pewność, że wszystko zostanie wykonane na najwyższym poziomie, nawet świadczenie dodatkowych usług: łączenie zamówień w jedną przesyłkę, zwrot towaru, który z jakiegoś powodu nie spodobał się klientowi. Dla dużej liczby produktów program dostawy działa w ciągu dwóch dni. Celem firmy Amazon jest skrócenie czasu dostawy jeszcze bardziej, nie tracąc na jakości usług.

Najważniejsze w całym tym procesie jest to, że kupujący nawet nie myślą o tym, czyj towar kupują: towar Amazon lub osoby trzeciej, której przedstawiciel mieszka w Polsce, Anglii czy Indiach. Już prawdopodobnie zauważyłe(a)ś, że wszystkie strony są utrzymane w jednym stylu i nazwy sprzedawców się na nich nie wyróżniają. Przy tym zaufanie do serwisu jest na tyle duże, że towary innych sprzedawców są sprzedawane z takim samym powodzeniem, jak i produkty samego Amazona.

 

Ile to kosztuje?

Taka usługa nie może być darmowa. Pomimo, że za usługi programu FBA jest pobierana dodatkową opłata, używa jej 73% sprzedawców (dane na marzec 2015).

Jak oblicza się koszt usług Fulfillment  by Amazon:

  1. Przy obliczaniu kosztów uwzględnia się ciężar towaru (dlatego polecamy wybrać niegabarytowe i lekkie produkty);
  2. Koszty przechowywania (zależą od objętości zajmowanej przez towar powierzchni);
  3. Koszty doboru i pakowania towarów;
  4. Opłata za dostawę towaru.

Można obliczyć koszt usług serwisu FBA za pomocą kalkulatora Amazon. W naszym przykładzie szacowana cena usług serwisu FBA wyniosła $14,25 (pole Fulfillment Cost Subtotal).

Przykład kalkulacji kosztów sprzedaży produktu na Amazon za pomocą kalkulatora platformy sprzedażowej.

 

Aby lepiej zrozumieć o jakich liczbach mowa, oto kilka wartości z przewodnika FBA. Zalecam zacząć przyzwyczajać się do amerykańskiego systemu miar i wag. Działając z Amazon, trzeba korzystać ze Stóp i Cali, a nie ze znanych przez nas metrów.

  1. Cena miesięcznego przechowywania produktów na magazynie Amazon (dla towarów o standardowej wielkości):
    – od stycznia do września — $0,51 za stopę sześcienną;
    – od października do grudnia — $0,68 stopę sześcienną.
  2. Cena realizacji zamówienia dla produktu standardowego rozmiaru: $1.0 za jedno zamówienie;
  3. Dobór i pakowanie towaru standardowego rozmiaru: $1,04 dla towarów o wartości do $300.

 

Co to jest produkt standardowego rozmiaru w rozumieniu Amazon?

  1. Waga towaru nie może przekroczyć 20lb. (nieco ponad 9kg);
  2. Rozmiar na dłuższym boku 18″ lub mniejszy (około 45,7 cm);
  3. Rozmiar po krótszej stronie 14″ lub mniejszy (około 35,5 cm);
  4. Wysokość 8″ lub mniejszy (około 20 cm).

Dla wszystkiego co nie wpisuje się w standardowe wymiary – obowiązują specjalne ceny, które są na ogół wyższe. Dlatego przy wyborze towaru dodatkowo należy zwrócić uwagę na jego wymiary i wagę w opakowaniu.

 

Zalety FBA dla Ciebie i Twoich klientów

  1. Czy jest sens płacić Amazon dodatkowe składki, angażując się w program Fulfillment by Amazon? Jeśli podsumować wszystkie zalety, to są one następujące:
  2. Z FBA nie ma potrzeby wchodzić w interakcje z użytkownikami końcowymi, a także mieć własne magazyny w USA. Wszystko bierze na siebie Amazon: magazynowanie, dostawę, pracę ze zwrotami.
  3. Twoje towary są dostępne w programie Amazon Prime Memders (gwarancja darmowej dostawy w ciągu dwóch dni dla płatnych kont klientów).
  4. Dostępność opcji Super Saving Shiping, która pozwala na darmową wysyłkę dla zamówień od $35. Wraz z poprzednim programem to sprawia, że produkt jest bardziej atrakcyjny na tle konkurencji, niekorzystających z FBA.
  5. Łatwy dostęp do międzynarodowych klientów, dla których towar z FBA jest bardziej opłacalny, dzięki warunkom dostawy.
  6. Możliwość korzystania z serwisu Fulfillment by Amazon przy sprzedaży na eBay lub ze swojej własnej strony internetowej.

Jeśli jesteś zainteresowany(a) pomysłem zdalnego uruchamiania biznesu w USA (na amazon.com) i chcesz stworzyć własny biznes za granicą, mieć ogromny rynek zbytu, a robić to zdalnie, bez wyjazdów, biur, magazynów, problemów związanych z logistyką, już teraz stań się uczestnikiem Kursu Wstępnego online „Pierwsze kroki w Amazon-biznesie: od czego zacząć”.

 

Rejestracja na Kurs: Pierwsze kroki na Amazon

 


Warto też przeczytać

6 komentarzy

  1. Karol-Reply
    18 marca 2019 at 11:33

    Acha, no tak słyszałem o tym „poziomie zdrowia konta”trzeba uważać żeby nie „podpadać” Amazonowi. Czyli jeśli dobrze rozumiem wymiana odbywa się na zasadzie:klient zgłasza mi że ma towar uszkodzony ja jako sprzedawca odpowiadam mu że wymienię towar i poprzez panel sprzedawcy proszę obsługę amazona o wymianę towaru dla klienta i amazon się tym wszystkim zajmuje… A jeśli chodzi o fakturę to czyli ja wystawiam ją iwysylam emailem klientowi samodzielnie jak mnie o nią poprosi i robię to po przez panel sprzedawcy? No i jak wygląda sprawa z dowodami zakupu dla klienta paragonami, ja muszę je wystawiać samodzielnie do każdego zakupu w modelu FBA i wysłać je poprzez e-mail

    • 18 marca 2019 at 11:45

      Wymianę wysyłasz sam, tworząc w panelu order wysyłkowy. Fakturę, w razie potrzeby lub domyślnie, wysyłasz na e-mail. Dowód zakupu generuje sam Amazon, bo on obsługuje płatności.

  2. Karol-Reply
    18 marca 2019 at 08:49

    Dzień dobry!
    A jeśli sprzedaż odbywa się w modelu FBA gdzie wysyłką i zwrotem zajmuje się Amazon, ale jeśli klient chce towar wymienić z powodu np. Uszkodzenia stłuczenia itp. Lub chce fakturę To pisze do nas (sprzedawcy) czy tym zajmuje się obsługa amazona?
    Do czegego się wogóle sprowadza i na czym polega obsługa klienta w FBA?

    • 18 marca 2019 at 09:54

      Witamy, Karol!
      W przypadku żądania wymiany towaru ze strony klienta, tym się zajmuje sprzedawca. Czyli Amazon nie podejmuje decyzji o wymianie. Oni tylko akceptują i obsługują zwroty.
      Więcej o programie FBA można dowiedzieć się bezpośrednio od Amazon – https://services.amazon.com/fulfillment-by-amazon/benefits.htm

      • Karol-Reply
        18 marca 2019 at 10:34

        Czyli jak klient chce wymienić towar to ja (jako sprzedawca) zajmuję się przyjęciem uszkodzonego towaru i wysłaniem nowego czy tylko zgłaszam przez panel sprzedawcy prosząc obsługę sklepu o wymanę i amazon przyjmuję towar do siebie na magazyn i wymienia go na nowy? A jak jest z fakturą dla klienta ja ją wystawiam czy obsługa sklepu?

        • 18 marca 2019 at 10:50

          W przypadku wymiany wysyłasz z magazynu nowy towar. Lepiej, aby klient nie robił zwrot uszkodzonego na Amazon – to obniża „poziom zdrowia” konta sprzedawcy i ranking produktu.
          Faktury, w przypadku sprzedaży w UE, wystawiasz samodzielnie. Amazon faktur nie wystawi, bo on nie jest sprzedawcą. Amazon tylko obsługuje Twoją sprzedaż, czyli nadaje tobie usługi jako sprzedawce.

Leave A Comment