Co trzeba wiedzieć na temat certyfikacji produktów w USA?

Pytanie o konieczności certyfikacji towarów, dostarczanych na magazyny Amazon FBA, nadal pozostaje na czele pytań zadawanych w komentarzach do Kursu Wstępnego „Pierwsze kroki na Amazon”. Dzisiaj porozmawiamy na następujący temat:

  • Jak dowiedzieć się, czy wybrany produkt podlega certyfikacji?
  • Co zrobić, jeśli okaże się, że import produktów do USA, powiązany jest z posiadaniem certyfikatu lub innymi ograniczeniami?

Jednak na początek dobra wiadomość.

 

Zwiększono próg bezcłowy importu produktów do USA

11 marca 2016 weszła w życie „Trade Facilitation and Trade Enforcement Act of 2015”, która przewiduje wzrost limitu bezcłowego przywozu z $200 do $800. Czyli sytuacja co do opłat w tej chwili wygląda w następujący sposób:

  • Import na sumę $0 – $800 – jest to tak zwany „De Minimis”, który wchodzi do USA na prawach Duty Free, czyli bez płacenia cła. Odprawa celna tych towarów nie jest wymagana (w przypadku wysyłania dostawą ekspresową).
  • Towary na kwotę w przedziale $801 – $2500 podlegają ocleniu, ale pod warunkiem dostawy ekspresowej odbywa się warunkowa odprawa celna (informal manifest).
  • Dla towarów na kwotę w przedziale $2501 – i powyżej obowiązują zasady ogólne (formal entry process), tzn. podlegają one odprawie celnej i z nich pobierana jest opłata.

We wszystkich przypadkach obowiązują pewne ograniczenia, które dotyczą:

  • Napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych;
  • Przedmiotów, których wywóz wymaga licencji;
  • Przedmiotów, których wywóz jest regulowany przez państwowe instytucje (Partner Government Agency).

A teraz przechodzimy do naszego głównego tematu: certyfikacji towarów, dostarczanych do USA.

 

Nie ma jednej, ogólnej reguły

W USA (w przeciwieństwie do Unii Europejskiej) nie ma jednego dokumentu, który by regulował wszystkie procesy związane z importem towarów i zasad jego realizacji na rynku wewnętrznym. Weźmy na przykład kosmetyki. Import kosmetyków do USA jest regulowany następującymi krajowymi przepisami:

  • Code of Federal Regulations Title 21, Title 16;
  • Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (FD&C Act);
  • Safe Cosmetics Act 2011;
  • Fair Packaging and Labeling Act.

Oprócz tych 4 rządowych dokumentów istnieje jeszcze kilka federalnych, na przykład, działające w Kalifornii:

  • California Proposition 65 – lead in cosmetics
  • California Air Resources Board (CARB)

Ogółem mamy 6 różnych dokumentów regulujących import kosmetyków, wydanych przez różne organy. Powiedzmy od razu, że kosmetyki to nie najlepszy wybór dla tych, którzy dopiero zaczynają rozwijać swój biznes na Amazon. W sytuacji, gdy przywóz produktu do USA jest tak skomplikowany – lepiej wybrać na początek coś innego.

 

Szukamy odpowiedniego dostawcy

Nie dobrze jest myśleć o zasadach importu do USA, kiedy towar jest już produkowany i leży na magazynie dostawcy. Trzeba zająć się tym dużo wcześniej – już na etapie wyboru produktu. Do rozpoczęcia działalności na Amazon najlepiej początkowo wybierać produkty z minimalnymi wymaganiami co do certyfikacji, a także dostawców, który produkują produkty zgodnie z przepisami obowiązującymi w USA.

Na przykład, szukamy na Alibaba dostawcy zabawek dla dzieci. Oprócz sprawdzenia wszystkich innych wskaźników, o których pisaliśmy już wcześniej, przejdź do sekcji Transaction History:

 

Jeśli dostawca od dziesięciu lat działa na Alibaba, ma sprawdzoną produkcja, oferuje dobre ceny, jednak widzimy taki obrazek:

 

Przykład dostawcy, który nie sprzedawał na rynek USA. W tym przypadku trzeba postępować ostrożnie.

 

W tym przypadku należy odnieść się do takiego dostawcy ze szczególną uwagą i poszukać dostawcy z taką historią sprzedaży:

 

Przykład dostawcy, który aktywnie dostarcza swoje produkty do USA.

 

Organy regulacyjne USA

Nie warto jednak z naiwnością sądzić, że nasi chińscy partnerzy na bieżąco wiedzą o wszystkich normach obowiązujących w USA. Szczerze mówiąc, nawet nie interesują się nimi, dopóki ich o to nie zapytasz. Jeśli tak, trzeba będzie samemu dowiadywać się o tym, jakie wymagania są stawiane do tych czy innych produktów.

Amazon w swoim regulaminie dla sprzedawców (Terms of Service) w niejasny sposób daje do zrozumienia, że zgodność wyrobów z obowiązującymi normami w USA – jest to odpowiedzialność sprzedawcy – nie producenta. Nie da się w tej sytuacji przenieść odpowiedzialności na kogoś innego. Przy tym istnieje ponad dziesięć różnych rządowych agencji, które w ten czy inny sposób regulują obrót towarów na rynku USA. Oto najważniejsze z nich:

  • Food and Drug Aministration (FDA) – Urząd sanitarnej kontroli jakości żywności i leków. Oprócz produktów spożywczych, certyfikat od nich może być wymagany do kosmetyków, leków (suplementy), a także dla produktów mających kontakt z żywnością;
  • Federal Communications Commission (FCC) – Federalna komisja komunikacji. W jej gestii znajdują się środki komunikacji;
  • Federal Trade Commission (FTC) – niezależna agencja rządu Stanów Zjednoczonych, mająca na celu chronić prawa konsumentów. Do zakresu jej regulacji należą futra, tkaniny, biżuteria i wiele innych produktów;
  • Consumer Product Safety Commission (CPSC) – Komisja do spraw bezpieczeństwa produktów konsumenckich. Reguluje wszystkie towary konsumpcyjne, których nie regulują inne agencje, jednak czasami ma miejsce nakładanie się tych regulacji (czyli potrzebne będzie jednocześnie kilka certyfikatów).

Pełniejsza lista agencji, które wchodzą do rady BIEC (Graniczna Międzyresortowa Rada Wykonawcza), można znaleźć pod tym linkiem. Koniecznie zwróć na tę listę uwagę.

 

Jak dowiedzieć się, czy potrzebna jest certyfikacja?

Tysiące różnych produktów i substancji dostarczanych do USA, są regulowane różnymi przepisami. Jak dowiedzieć się, czy towar podlega certyfikacji i/lub czy regulowany jest jego import do USA jakąś osobną ustawą? Trzeba działać według prostego schematu:

  • Zadaj proste pytanie swojemu dostawcy: czy ma niezbędne certyfikaty, w celu dostarczenia towaru na rynek USA. Jednak nawet jeśli dostawca odpowie, że certyfikacja nie jest obowiązkowa, lepiej dodatkowo sprawdzić wszystko samemu;
  • Poszukaj informacji w Internecie: na stronach rządowych agencji USA, forum sprzedawców Amazon lub za pomocą prostego wyszukiwania w Google.

Należy zwrócić uwagę na to, że certyfikacja może dotyczyć nie tylko samego produktu, ale i jego części składowych, na przykład: elementów zasilania, materiału, z którego jest wykonany lub nawet opakowania. Oto lista regulowanych produktów i substancji, których import do USA jest albo zakazany, albo regulowany różnymi przepisami: Regulations, Mandatory Standards and Bans.

Na tej liście można znaleźć takie niewinne na pierwszy rzut oka, przedmioty, jak:

  • Rowery;
  • Łóżka piętrowe;
  • Liny;
  • Dywany

Jeśli jesteś już zarejestrowany na Amazon jako sprzedawca, to możesz działać innym schematem:

1. Sprawdź na Amazon: czy jest dostępna kategoria towarów do wolnego umieszczenia w niej listingów towaru. Jeśli do umieszczenia listingu w tej kategorii trzeba ją odblokować, może to pośrednio świadczyć o tym, że (być może!) sprzedaż tego produktu na terenie USA może wymagać posiadania certyfikatów i nie ma sensu kopać głębiej. Jednak pamiętaj o tym, że kategorie mogą być zamknięte i z innych powodów. Przeprowadzić podobny test można na różne sposoby:

  • Można przeczytać ten dokument, w którym wymienione są zamknięte kategorie: Categories and products requiring approval (aby otworzyć link, potrzebujesz konta sprzedawcy na Amazon)$
  • Druga opcja: spróbuj utworzyć listing produktu w odpowiedniej kategorii. Aby to zrobić, użyj menu Inventory >> Add Products via Upload. W tym przypadku zamknięte kategorie będą widoczne od razu:

 

2. Można od razu napisać do pomocy technicznej Amazon i poprosić o informacje o tym, czy potrzebne są do sprzedaży danych towarów jakieś certyfikaty. Przy tym najlepiej dać link na sam produkt, a także na stronę internetową dostawcy, aby menedżerowie mogli lepiej zrozumieć, o co dokładnie chodzi.

 

A jeśli certyfikacja jest potrzebna?

Jeśli okazuje się, że do importu i sprzedaży w USA twojego produktu jest wymagana certyfikacja lub uzyskanie innych zezwoleń, to jest kilka wyjść z tej sytuacji:

  1. Żądanie niezbędnych certyfikatów od dostawcy. Jeśli okaże się, że ich nie ma (a on na dodatek twierdzi, że nie są one potrzebne, ich nikt nie pytał, itd., itp.) – szukamy nowego dostawcy.
  2. Wybieramy inny produkt, uwalniając się od masy kłopotów i niepokojów.
  3. Najdroższa opcja: uzyskujemy certyfikat samodzielnie i otrzymujemy wszystkie niezbędne do importu zezwolenia.

W tym ostatnim przypadku trzeba będzie zamówić u dostawcy kilku próbek produktów i wysłać je do badania w jednym z laboratoriów, których wyniki przyjmuje odpowiedni organ. Na przykład, dla Consumer Product Safety Commission (CPSC) będzie pasowało jedeno z następujących laboratoriów: CPSC-accepted laboratory.

Jednak zalecamy korzystać z tej opcji tylko w przypadku, jeśli uważasz, że to właśnie ten produkt przyniesie ci złote góry i zasadniczo niczym innym nie chcesz sięzajmować. Uzyskanie certyfikatu FDA może kosztować więcej niż $5000, bez uwzględnienia kosztów transportu, a jak pamiętacie, dla niektórych produktów jeden certyfikat to może być za mało. Ponadto, jeśli następnie dokonasz istotnych zmian w produkcie (wymiana materiałów), to będziesz musiał przejść procedurę ponownie i ponownie zapłacić te same pieniądze.

Jeśli okaże się, że certyfikacji podlega tylko materiał, z którego wykonany jest produkt lub niektóre jego elementy, to działamy na podobnym schemacie:

  1. Prosimy dostawcę o zastąpienie materiałów lub zmianę kompletu. W przypadku nieuzasadnionej odmowy (może okazać się, że twoja prośba jest technicznie niemożliwa) – zmieniamy dostawcę;
  2. Wybieramy do sprzedaży na Amazon inny produkt.

I tu – nie ma trzeciej opcji. Nie polecamy samodzielnie przechodzić przez proces certyfikacji materiałów do produkcji. Wydając znaczne kwoty na przeprowadzenie niezbędnych badań, nie można być absolutnie pewnym, że pewnego dnia twój producent nie zmieni dostawcy surowców. Jeśli okaże się, że dostarczasz towary, materiały, które mają podwyższony poziom toksyczności, nawet posiadanie certyfikatu ci nie pomoże – będziesz musiał zapłacić znaczne grzywny (od kilku tysięcy USD do setek tysięcy). Cała kara będzie nakładana właśnie na ciebie, a nie twojego dostawcy.

 

Szczera wskazówka: nie nastawiaj się na „przypadek”

Wyobraźmy sobie taką sytuację: znalazłeś produkt, który zgodnie z przepisami organów państwowych USA, podlega certyfikacji. Jednak twój dostawca przekonał Cię, że on już nie raz dostarczał towary do USA (i nawet na Amazon), pracując z innymi dostawcami.

Zamawiasz pierwszą niewielką partię i z powodzeniem ją sprzedajesz. Wtedy zamawiasz drugą, trzecią, czwartą… Na podstawie wzrostu poziomu sprzedaży przechodzisz od ekspresowej dostawy lotniczej do dostawy morzem, nie nadając znaczenia faktu, że wszystkie morskie ładunki przechodzą przez kontrolę celną. I oto podczas kontroli okazuje się, że przesyłka w cenie $20 000, nie ma prawa przekroczyć granicy USA z powodu niezgodności formalnych wewnętrznych standardów USA i musi być albo zniszczona, albo zwrócona sprzedawcy, a to jednoznacznie prowadzi do straty czasu i pieniędzy.

Wniosek: podejdź do tematu certyfikacji z najwyższą uwagą. Na samym początku, tylko uruchamiając swój biznes na Amazon, staraj się nie wiązać ze skomplikowanymi produktami, które wymagają specjalnych pozwoleń na przywóz lub sprzedaż na terenie USA.

 

Chcesz wiedzieć więcej o Amazon-biznesie?

Dołącz do najbliższej Master Grupy i w przeciągu 90 dniowego warsztatu, uruchom własny biznes Private Label razem z ekspertami SalesHub, a także dowiedz się wiele na temat:

  • Nowych podejść do Research’u i pracy z dostawcami;
  • Aktualnych metod promocji w TOP w wynikach wyszukiwania na Amazon;
  • Sprawdzonych marketingowych metod i narzędzi;
  • Skalowania biznesu i osiągania nowych szczytów;
  • i wiele innych

Tajemnica sukcesu Master Grupy – to nie tylko wiedza, ale i wsparcie zamkniętej społeczności, pod kątem wymiany doświadczeń i zdobycia przydatnych kontaktów oraz bonusów w postaci serwisów i usług na kwotę ponad 1000$. To także wyjątkowa okazja, aby dołączyć do TOP-społeczności Amazon-przedsiębiorców — SalesHub Graduates.

 

Dowiedz się więcej o Master Grupie – uruchomienie biznesu Private Label


Warto też przeczytać

Leave A Comment