Jak obliczyć swój zysk na Amazon z Seller Central?

Co jest najbardziej ekscytujące w byciu sprzedawcą na Amazon? Oczywiście sprzedaż! Przed pierwszą sprzedażą sprzedawcę nachodzi wiele obaw i wątpliwości.

Co się stanie, jeśli nasze pudełka nie będą odpowiednio oznaczone, a Amazon odrzuci przesyłkę? Co, jeśli produkt nie będzie się sprzedawał, albo nasze pierwsze opinie będą negatywne? Co się stanie, jeśli ktoś podszyje się pod mój listing? Obawy powoli znikają, gdy pojawi się pierwsza sprzedaż organiczna. Każdy sprzedawca zna to uczucie, kiedy otrzymuje swoje pierwsze powiadomienie od Amazon, że produkt został sprzedany i wysłany do klienta. W tym momencie powraca wiara w to, że można odnieść sukces w sprzedaży na Amazon. Pierwsza sprzedaż organiczna to kamień milowy, który rozpoczyna podróż do osiągnięcia rentowności biznesu.

Większość sprzedawców Amazon nie wie, jaki jest ich zysk!

Zdziwiony? My w ogóle. Istnieje bowiem wiele źle zrozumianych kosztów związanych ze sprzedażą na Amazon. Póki nie zostaną one zrozumiane i uwzględnione, biznes może nie przynosić zysków.

Co jest najbardziej ekscytujące w byciu sprzedawcą na Amazon? Pewność, że będziemy mogli powiedzieć: „Moja firma przynosi zyski!”. Przeanalizujmy zatem wszystkie istotne dane, które pochodzą z ostatniego okresu raportowania Amazon, na przykładzie jednego z produktów oświetleniowych.

 

Wskaźnik wyników sprzedaży

Sprzedaż jest siłą napędową każdej firmy zajmującej handlem detalicznym. Sprzedawca Amazon śledzi sprzedaż w Seller Central i wyświetla ją w różnych formatach. Wyzwaniem jest uporanie się z bałaganem danych, aby znaleźć odpowiednie historie sprzedaży. Analizując sprzedaż polecamy rozpocząć od widoku bardziej ogólnego, stopniowo przechodząc do szczegółów.

 

Analiza – Poziom 1

Zacznij od Amazon Sales Dashboard, aby uzyskać szybki podgląd skuteczności sprzedaży.

 

Na początku w oczy rzuca się informacja o sprzedaży zamówionych produktów. Użyty w przykładzie produkt oświetleniowy wygenerował 2900 USD przychodu w okresie sprawozdawczym. Świetnie, ale co to tak naprawdę znaczy? Niewiele.

Zwróćmy uwagę, na linię trendu sprzedaży. Pierwszą obserwacją jest to, że ten produkt wydaje się sprzedawać najlepiej na początku tygodnia. Po dłuższych obserwacjach w szerszym zakresie dat można stwierdzić, że sprzedaż tego produktu są o prawie 15% wyższe w okresie od poniedziałku do środy, niż w okresie weekendu.

Szybka analiza danych sugeruje, że klienci są bardziej skłonni do wyszukiwania i kupowania tego produktu na początku tygodnia. To prosty sposób, który pokazuje, jak pewne dane mogą wpłynąć na nasze przyszłe decyzje biznesowe.

Warto zatem przetestować prawdziwość ten analizy i zwiększyć wydatki na PPC o 10% w poniedziałek, wtorek i środę. Po 3 tygodniach można ocenić wyniki kampanii i wyciągnąć kolejne wnioski.

 

Analiza – Poziom 2

Po szybki spojrzeniu na Sales Dashboard, przejdziemy do raportu dotyczącego płatności, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób nasze wydatki na Amazon, wpływają na przychody, a ostatecznie na zyski.

 

Zawsze warto przeprowadzić szybki przegląd opłat na Amazon, aby upewnić się, że wszystko odbywa się prawidłowo. W przypadku tego produktu opłaty Amazon nie powinny przekraczać 40% łącznych przychodów.

 

Przychód = 2 735,81 USD

Amazon Fees = 927,44 USD

Opłaty Amazon / przychód = 0,34

Opłaty Amazon = 34% przychód

 

Dopóki opłaty Amazon nie przekroczą 40% całkowitego przychodu, nie powinniśmy się przejmować. Jeśli jednak opłaty przekroczą zamierzony pułap, należy podjąć działanie mające na celu obniżenie opłat. Szybkim rozwiązaniem może być podniesienie ceny, bądź zmniejszenie wydatków na PPC, ale takie działanie może wywołać efekt motyla.

Dlaczego nie spróbować obniżyć opłat Amazon? Jest to przecież możliwe. Manipulowanie opłatami FBA wymaga zaawansowanej wiedzy na temat tego, jak działają opłaty FBA i w jaki sposób odnoszą się do naszego produktu.

 

Zwroty

Większość sprzedawców Amazon nie może pozwolić sobie na poświęcanie czasu, na zbadanie każdego zwrotu. Wolimy poświęcić czas na rozwój naszego biznesu. Zwroty są ogromną częścią tej gry, ponieważ Amazon jest zbudowany na fundamencie prawie nieograniczonej obsługi klienta.

Amazon jest platformą opartą głownie na kliencie, a w mniejszym stopniu na sprzedawcy. Klient może zakupić nasz produkt oraz dziewięć innych, podobnych produktów. Następnie może przetestować wszystkie, wybrać najlepszy, a pozostałe odesłać i otrzymać zwrot pieniędzy.

Nie powinniśmy się jednak zniechęcać. Sprzedawcy muszą radzić sobie z wyższymi stopami zwrotu, niż na typowych rynkach detalicznych.

W przypadku tego produktu oświetleniowego stopa zwrotu została ustalona mniej niż 6% całkowitego przychodu.

Przychód = $2,735.81

Zwroty = $132.56

Zwroty / Przychód = 0.048

Zwroty = 5% przychodu

 

Zależy nam na finansowym wpływie zwrotów, dlatego obliczamy kwotę zwrotu z całkowitych przychodów. Ponadto Amazon przypisuje sprzedawcy pewne opłaty związane ze zwrotem produktów.

 

Analiza – Poziom 3

Następny poziom analizy jest znacznie bardziej szczegółowy. Istnieją 3 główne raporty danych, których używamy:

  1. Raport o płatnościach

Jest to nieprzetworzony raport, który generuje dwutygodniową deklarację płatności. Wielu sprzedawców Amazon nie zdaje sobie sprawy z istnienia tego raportu. Oto jak go znaleźć:

 

Pobranie tego pliku da nam pełny zapis każdej transakcji, która miała miejsce w kresie raportowania. Surowy plik wygląda tak:

Uporządkuj dane za pomocą kilku tabel przestawnych, aby uzyskać miły dla oka podział opłat i przychodów.

  1. Raport transakcji

Jeden z najbardziej przydatnych raportów można znaleźć tutaj: Raports >> Payments >> Transaction View >> Sales Dates >> Download.

Oferuje on przejrzysty wygląd każdej transakcji w wybranym zakresie dat, włącznie z promocjami. Surowy plik jest dosyć trudny do odczytu.

 

Uporządkujmy go używając tabeli przestawnej:

Może to nam zająć trochę czasu, ale przynajmniej dowiemy się, gdzie znikają nasze pieniądze i ile pobrał od nas Amazon w danym okresie. Czy to już wszystkie wydatki na Amazon? Nie! Jeszcze przecież opłaty reklamowe.

  1. Raport PPC

Aby znaleźć raport: Advertising >> Campaign Manager >> See Ad Reports >> Request Report >> Download

Po pobraniu powinniśmy ujrzeć coś takiego:

Raport ten dokładnie odzwierciedla wydatki na reklamę tego produktu. W raporcie jest więcej danych, które powinny być analizowane na bieżąco. Raport pozwala nam poznać słowa kluczowe, które najlepiej sprzedają i w które powinniśmy więcej zainwestować. Pozwoli nam również poznać słowa kluczowe, na które tracimy nasze pieniądze. Ciągła optymalizacja kampanii reklamowej pozwoli nam zmniejszyć wydatki reklamowe, zwiększając sprzedaż.

 

Przejrzeliśmy wszystkie niezbędne raporty Seller Central, aby obliczyć wydatki związane z Amazon. Amazon Fees, zwroty, rabaty oraz PPC.

Jednak danych wciąż brakuje. Amazon nie bierze pod uwagę kosztów produkcji i wysyłki każdej jednostki. Poza tym nie zna innych kosztów związanych z prowadzeniem biznesu na Amazon.

Aby dokładnie obliczyć zyski, musimy przeanalizować wszystkie zebrane przez nas dane, zsumować koszty związane ze sprzedażą oraz inne koszty ogólne, które ponosimy prowadząc nasz biznes.

Jak nie przegapić niczego ważnego ze świata biznesu Amazon?

Jeśli chcesz otrzymywać krótkie powiadomienia o wydaniu tych i innych materiałów w wiadomości e-mail – wpisz je w polu poniżej. Otrzymasz 3-4 krótkie ogłoszenia miesięcznie z zapowiedziami nowych postów na blogu.

subskrybcja bloga SalesHub
Akceptując politykę prywatności wyrażasz zgodę na wykorzystywanie i przetwarzanie przez AMAZING CORPORATION S.R.O., danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn.zm.). Pełna polityka prywatności znajduje się na stronie: https://saleshub.edu.pl/polityka-prywatnosci

 

Leave A Comment