Ostatnie aktualizacje algorytmu Amazon A9: co się zmieniło i jak na to reagować

Amazon nadal aktualizuje i doskonali (ich zdaniem) swój algorytm wyszukiwania A9. Istotne aktualizacje miały miejsce w sierpniu i październiku 2018 i oto całkiem niedawno – w styczniu 2019. Zajmijmy się tym, co się zmieniło, co przestało działać w ogóle lub działa trochę inaczej.

Zanim zaczniemy, mały, ale ważne zastrzeżenie. Amazon nie informuje o aktualizacjach algorytmu otwarcie i nie opisuje co dokładnie zostało zmienione i „udoskonalone”. Wszystkie informacje, które znajdują się w tym materiale, uzyskane na podstawie badań przez wiele zespołów testerów. Nie zawsze informacje uzyskane dla jednej kategorii ogłoszeń, dotyczą i pozostałych listingów w innych kategoriach i działach platformy. Trzeba uważać na to podczas swojej pracy. Również zachęcamy do tego, aby samodzielnie sprawdzać wszystkie wnioski o tym jak działa A9, na swoich kontach. Będzie nam bardzo miło, jeśli będziesz także dzielić się informacjami w komentarzach do artykułu lub w SalesHub Community na Facebook.

SEO parent-child listingów

Na początek krótko o tym, co to są parent-child listingi: są one potrzebne przy tworzeniu odmian (wariacji) tego samego produktu (zmiana koloru, wielkości, wyposażenia itp.).
Na przykład, nasz towar — to piłki do ćwiczeń.
Jednym z kolorów będzie parent-listingiem, wszystkie pozostałe będą child-listingami.

Problem SEO dla parent-child listingów.

Dla większości przedsiębiorców zawsze było ciężko zrozumieć: jak rozdzielać słowa kluczowe na kilka listingów dla jednego towaru.
Włączać podstawowe (zapytania o wysokiej częstotliwości) do parent-listingu, a zapytania o Sr. cz. oraz N. cz. do child-listingu?
Lub odwrotnie?
Lub rozprowadzić je równomiernie?

Kilka niezależnych zespołów przeprowadziło szereg testów z parent-child listingami, aby wyjaśnić jak reagują na zapytania do wyszukiwania.

Oto, co udało się ustalić (obowiązują dla większości kategorii, ale mogą być wyjątki):

  • Parent-listing nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. W zależności od kategorii pojawi się child-listing z Tytułem parent-listingu lub z własnym Tytułem. Wniosek nasuwa się sam: nie rób parent-listingu z najbardziej popularnej odmiany towaru;
  • Jeśli dodać do parent-listingu unikalne słowa kluczowe (których nie ma w child), to w wynikach wyszukiwania za tymi słowami, pokaże się jeden z child-listingów. Najprawdopodobniej to będzie listing tego produktu, który sprzedaje się najlepiej;
  • Słowa kluczowe zawarte w skład jednego z child-listingów nie wpływają na ranking innych child-listingów. Na przykład, jeśli twoje fitness piłki są w komplecie z pompą, jednak zdania „exercise ball with pump” używasz tylko w listingu z piłką fioletową , to w wynikach wyszukiwania na zapytanie „exercise ball with pump” będzie tylko piłka fioletowa , a czerwonej, zielonej, itp. według tego zapytania nie będziesz mógł znaleźć.
  • Jeśli do kilku child-listingów dodano jedno i to samo słowo kluczowe, to za tym słowem zostanie pokazany albo listing tego towaru, który się sprzedaje najlepiej, lub kilka child-listingów (nie wszystkie), w tym ten, sprzedający najlepiej;
  • Jeśli aktualizujesz informacje o produkcie, to nie dla wszystkich kategorii obowiązują takie same zasady dziedziczenia tej informacji. Tak, jeśli dokonasz zmiany w parent-listingu w kategorii z ubraniami (Apparel) lub Beauty, to te zmiany będą dziedziczone również przez child-listingi. Jeśli zmieniasz listing w kategorii produktów dla domu lub sportu, to tam tego dziedziczenia nie odbędzie.

 

Jeśli za pierwszym razem nie udało Ci się tego wszystkiego przyswoić, to przeczytaj tą listę jeszcze raz. A teraz przechodzimy do tego, jak należy zmienić swoją SEO-strategię, aby wziąć pod uwagę wszystkie te innowacje.

Po pierwsze: Wszystkie atrybuty produktu (kolor, rozmiar, itp.) należy dodawać tylko do odpowiednich child-listingów;

Po drugie: Dodaj do child-listingu, który sprzedaje się najlepiej, najbardziej popularne zapytania kluczowe;

Po trzecie: Jeśli dla danego towaru istnieje duża liczba trafnych zapytań kluczowych, rozprowadź je na swoich child-listingach, dodając mniej popularne do listingów, które sprzedają się gorzej, niż podstawowy kolor lub rozmiar i parent-listing.

SEO i błędne pisanie słów

 

Kolejnym bólem głowy zawsze było błędne pisanie słów, na przykład, laether zamiast leather. Większość przedsiębiorców, zwłaszcza jeśli zestaw słów kluczowych dla ich produktu był mały, woleli dodawać do listingu lub do bloku Search Terms klucze z błędami w pisowni. Zobaczmy czy trzeba to robić.

Ponadto zespół testerów próbował ustalić, jak algorytm A9 reaguje na:

  • Liczba pojedyncza i liczba mnoga w zapytaniech kluczowych;
  • Słowa z myślnikiem;
  • Różną pisownię wyrazów złożonych (flipchart lub flip chart).

 

Oto, co udało się ustalić w trakcie eksperymentów:

  • Liczba pojedyncza i liczba mnoga nie ma wpływu na wyniki wyszukiwania. Dlatego nie trzeba się specjalnie starać dodawać do listingu oba warianty, dodawaj tylko ten, który lepiej pasuje w rozumieniu;
  • Różne pisania wyrazów złożonych (Flip chart i flipchart, High School i highsсhool, Fitness ball i fitnessball) nie są indeksowane automatycznie. Pisanie wyrazów złożonych przez spację postrzegane jest przez system jako 2 różne słowa;
  • Pisanie słów z łącznikiem jest postrzegane przez system jednocześnie jako 2 różne słowa i jak jedno składane słowo. Na przykład, chat-room, będą indeksowane przez system jako 3 klucze: chat, room, chatroom;
  • Błędy w pisowni słowa nie mają wpływu na wyniki w wyszukiwania.

Wnioski: Hura! Teraz nie trzeba myśleć, jak jeszcze mógł się pomylić potencjalny klient, wpisując zapytanie w polu wyszukiwania Amazon. Także nie ma już potrzeby, aby dbać o liczbę pojedynczą i liczbę mnogą. Natomiast warto teraz zadbać o użycie słów z łącznikiem, ponieważ rozszerzają liczbę słów kluczowych, którą obejmuje listing.

Częstotliwość użycia słów i ich kolejność

 

Wcześniej, podczas badań kolejnej aktualizacji algorytmu A9 (jeszcze w 2015 roku) stwierdzono kilka ciekawych faktów, którymi wielu przedsiębiorców pogardza do tej pory, starając się znaleźć złoto tam, gdzie go nigdy nie było.

 

Wtedy, w 2015, zostało przetestowane jak wpływa na ranking częstotliwość użycia słowa kluczowego w tytule, bulletach, opisie i search terms, a także czy ma znaczenie odległość pomiędzy słowami kluczowymi w zdaniu i ich kolejność.

Oto wnioski, które zostały uzyskane kilka lat temu:

  • Odbyły się różne eksperymenty z częstotliwością powtórzeń słów kluczowych w różnych częściach listingu i nie otrzymano żadnego dowodu na to, że powtórki prowadzą do poprawy rankingu. Czyli zamiast zwiększenia częstotliwości słów kluczowych lepiej wypełnić listing w większą ilość różnych słów kluczowych;
  • Wtedy też stwierdzono, że największą wagę miały słowa kluczowe w tytule aukcji, a najmniejszą w opisie (description);
  • Została przetestowana lokalizacja słów kluczowych w Bulletach i stwierdzono, że nie ma znaczenia czy zdanie kluczowe jest umieszczone na początku, w środku lub na końcu bulleta. A także nie wpływa na ranking kolejność słów kluczowych w zdaniu (wyszukiwarce Amazon wszystko jedno „men leather wallet” lub „leather wallet men”).

Minęły 3 lata i były już dziesiątki aktualizacji algorytmu Amazon. Jak myślicie, coś się zmieniło? Nie.

Wnioski: Wszystkie testy potwierdziły poprzednie wnioski z 2015 roku. Nadal nie warto przepełniać listingu przez powtarzanie słów kluczowych wysokiej częstotliwości w nadziei na to, że można szybciej dostać się do TOP. Bardziej logiczna strategia to: użyć więcej możliwych wariantów różnych słów kluczowych, aby rankingować sią za większą liczbą zapytań.

Także nie warto przekręcać zdania w tekście, tak aby lepiej odpowiadały bezpośrednio wpisywanym zapytaniom, a odległość między słowami była minimalną. Lepiej aby tekst listingu pozostawał lepiej czytelny dla jego użytkowników, o indeksowaniu rozrzuconych w tekście fraz do wyszukiwania zadba algorytm A9, który staje się coraz mądrzejszy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak uruchomić własny biznes na Amazon, poprawnie go skonfigurować, aby otrzymywać rosnący zysk, zalecamy przejść nasz Kurs Wstępny dla początkujących Amazon-przedsiębiorców.

Rejestracja na Kurs: Pierwsze kroki na Amazon

 

Sukcesów w sprzedaży!


Warto też przeczytać

Leave A Comment