Rejestracja TM w Chinach: w razie potrzeby i kiedy „po prostu się chce”

W tym artykule odpowiemy na bardzo często zadawane pytanie:

„Czy muszę zarejestrować mój znak towarowy w Chinach?”

Jeśli chodzi o Chiny i własność intelektualną w jednym zdaniu lub jednym artykule, nie można nie wspomnieć o tonach Adibas’ów, ePhone’ów, Channel’ów i innych podróbek, które przelewają nasze rynki. Chiny są największym producentem towarów wszelkiego rodzaju, każdej ceny i każdej jakości. Ponadto Chiny są głównym dostawcą towarów dla wielu sprzedawców na różnych platformach handlowych, zarówno w trybie offline, jak i na największych stronach internetowych, takich jak eBay czy Amazon.

Biznes, bez względu na to, gdzie on się znajduje i za pośrednictwem których kanałów realizuje swój produkt, prędzej czy później rozumie, że najkorzystniej jest wytwarzać towary na terytorium Chin. Pojawia się tutaj logiczne pytanie o oznaczenie towarów znakiem dla towarów i usług (znak towarowy) w celu odróżnienia  własnych, chociaż wyprodukowanych w Chinach produktów, spośród całej gamy innych jednorodnych produktów.

Wracamy tu do idei, że Chińczycy lubią „grzeszyć” kopiując dobrze znane (i nie bardzo znane) marki i robią to, szczerze mówiąc, wcale nie elegancko i wyjątkowo irytująco dla producenta i samych konsumentów. Pod tym względem wielu biznesmenów, zwłaszcza sprzedających na stronach internetowych eBay i Amazon, którzy zamawiają produkty w Chinach, a następnie sprzedają je pod własną marką, mają problem z ochroną swojej marki przed pozbawionymi skrupułów partnerami z Chin.

Najczęściej pojawiające się ostatnio pytanie brzmi:

„Czy muszę zarejestrować mój znak towarowy w Chinach?”

Na to pytanie, jak zawsze, jest kilka odpowiedzi. Podstawową radą każdego prawnika zajmującego się własnością intelektualną jest doradztwo w zakresie rejestracji znaku handlowego przed wprowadzeniem produktu oznaczonego tą marką na rynek. W takim przypadku nie musisz czekać na dokument bezpieczeństwa, wystarczy wyszukać istniejące marki i zastosować, wtedy masz priorytet.

W Chinach często zdarzają się sytuacje, w których lokalni dystrybutorzy zachodnich firm rejestrują TM właściciela w Chinach, aby stać się wyłącznym partnerem i manipulować kontrahentem w ten sposób. Ale to zagraża tylko wtedy, gdy masz plany, aby kiedykolwiek wejść na chiński rynek i sprzedawać tam produkty.

Biorąc pod uwagę zasadę terytorialności ochrony praw własności intelektualnej, jeśli sprzedajesz wyprodukowane w Chinach towary w Ameryce i Europie, w krajach, gdzie TM jest zarejestrowany i w tym samym czasie nie zamierzasz wejść na rynek chiński, wtedy brak zarejestrowanego znaku towarowego w Chinach nie zagraża ci. Nawet jeśli ktoś zarejestruje identyczny TM w Chinach, nie będzie mógł zabronić ci produkcji towarów na terytorium Chin (ponieważ w Chinach sam produkt nie będzie oznaczony marką i nie będzie sprzedaży), a co najważniejsze, nie będzie mógł zabronić sprzedaży nigdzie poza Chinami.

Oprócz tego, chcielibyśmy zauważyć, że w Chinach często są „fałszywi” rzecznicy patentowi, którzy dokonują „fałszywej” rejestracji TM, więc jeśli nie zamierzasz sprzedawać swoich produktów na chińskim rynku, nie zalecamy wydawania pieniędzy i czasu na rejestrację w Chinach. Przed przystąpieniem do współpracy z chińskim producentem, najważniejsze jest zarejestrować swój TM w jurysdykcjach, którymi jesteś zainteresowany, aby on nie zrobił tego przed tobą.

Źródło: 4B.UA

Leave A Comment